فصل جدید فوتبال ایتالیا را شاید بتوان بازگشتی شیرین به سال‌های پرهیجان سری A دانست؛ پس از سال‌ها، دوباره تیم‌های قدیمی مدعی اسکودتو شده‌اند: یوونتوس در آخرین روز صدرجدول را به میلان واگذار کرد و ناپولی، با وجود جایگاه نه چندان راضی‌کننده‌اش در نیم‌فصل، همچنان یکی از امیدهای قهرمانی به شمار می‌رود.

فوتبال

میلان مدافع عنوان قهرمانی، شخصیت قهرمانانه‌اش را در این فصل نشان داد و بعد از هفته‌ها صبوری، بالاخره صدر جدول را از چنگ یوونتوس ربود. شگفتی‌سازان این فصل اینتر و اودینزه بودند؛ اینتر به خاطر اینکه تا رده شانزدهم هم سقوط کرد و اودینزه به این خاطر که مدتی صدرنشین سری A بود و نیم فصل را با عنوان سومی به پایان رساند.

در تورین، آنتونیو کونته، تحولی را که هواداران بانوی پیر چند فصل انتظارش را می‌کشیدند به وجود آورد. یووه بعد از ماجرای رسوایی کالچوپولی هرگز کمر راست نکرد و دو فصل اخیر را با رتبه‌ای بهتر از هفتم به پایان نرساند. اما کونته، هدف‌های بلندمدتی برای این تیم داشت. کاپیتان سابق وقتی که انتهای فصل پیش جانشین جیان لوئیجی دل‌نری شد، بازگرداندن اعتبار به یووه را بزرگ‌ترین ماموریتش دانست. البته در کنار این ماموریت، او به فکر نتیجه هم بود؛ یووه در تمامی فصل (به استثنای هفته اول) هرگز از رده چهارم پایین‌تر نیامد و در هفته‌های پایانی، صدرنشین جدول رده‌بندی بود.

اما قطعا صرف حضور در رده‌های بالای جدول اعتبار گذشته یووه را به این تیم بازنگرداند؛ شاگردان کونته، همان‌قدر که در بازی‌های پیش‌پاافتاده‌تر ناکام بودند و صدرنشینی را به خاطر تساوی‌های زیاد (7 تساوی) به میلان دادند، در بازی‌های بزرگ مقتدرانه نتیجه گرفتند؛ پیروزی 2 بر صفر برابر میلان، پیروزی 2 بر یک برابر اینتر در سن‌سیرو و تساوی 3 بر 3 با ناپولی در خانه این تیم، اعتباری راکه کونته به‌دنبال آن می‌گشت به این تیم بازگرداند. کونته بی‌دلیل نبود که پیش از تساوی با اودینزه (آخرین بازی سال) که باعث از دست رفتن صدرنشینی شد اینگونه درباره تیمش صحبت کرد: «از اینکه اعتبار یووه بازگشته است خوشحالم. و خوشحالم از اینکه حریفان دوباره با احترام درباره یوونتوس صحبت می‌کنند».

این اعتبار البته از ابتدای فصل برای میلان مدافع عنوان قهرمانی هم وجود داشت. بزرگ‌ترین تیمی که عملکردش در این فصل، به اعتبارش لطمه زد، اینتر بود. حضور گاسپرینی در اینتر، چیزی به جز یک فاجعه نبود. تیمی که دو فصل پیش به قهرمانی سه جانبه دست پیدا کرده بود، حتی تا رده شانزدهم هم نزول کرد. اما آمدن کلودیو رانیه‌ری جانی دوباره به این تیم داد و آنها روند رو به رشد خود را با سرمربی فصل پیش رم شروع کردند. در هفته‌های آخر اینتر به سرعت خود را به صدر جدول نزدیک کرد و با 4 برد متوالی، سال را در رده پنجم به پایان رساند. موفقیت‌های رانیه‌ری، شاید بیش از همه برای هواداران رم دردآور باشد. رم فصل پیش رانیه‌ری را برکنار کرد و پس از مدتی کار با وینچنزو مونتلا، تیمش را در فصل جدید به لوئیز انریکه سرمربی تیم ب بارسلونا سپرد. در رم، همه از فرصت دادن به فلسفه‌های انریکه صحبت می‌کنند، تیمی که با وجود هزینه‌های فراوان در فصل نقل و انتقالات، نیم فصل را در رده هفتم به پایان رساند.

بزرگ‌ترین شگفتی این فصل هم قطعا، اودینزه است. فرانچسکو گوییدولین اخیرا گفته بود که هدف تیمش، ماندن در سریA است اما در نیم فصل، با وجود از دست دادن بازیکن ارزشمندی مانند الکسیس سانچز که به بارسلونا رفت، اودینزه رقابت تنگاتنگی با یووه برای صدرنشینی داشت و در آخرین بازی سال، با تساوی با یوونتوس نشان داد بیش از قعر جدول، به صدر آن فکر می‌کند. ناپولی هم با وجود شروع خوب، نیم‌فصل را بد به پایان رساند اما عملکرد این تیم در لیگ قهرمانان، پتانسیل این تیم را برای همه آشکار کرده است. هیچ کس نمی‌تواند به راحتی از کنار ناپولی بگذرد.
رده بندی سری A :1- میلان 34 امتیاز ،2- یوونتوس 34 امتیاز ،3- اودینزه 32 امتیاز ، 4- لاتزیو 30 امتیاز ، 5- اینتر 26 امتیاز ، 6- ناپولی 24 امتیاز

کد خبر 155136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز